I. WYMAGANE DOKUMENTY:
Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa/drzew z terenu nieruchomości stanowiącej własność osób fizycznych na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej lub , powinno zawierać:
-
Imię, nazwisko i adres wnioskodawcy (właściciela nieruchomości),
-
Oznaczenie nieruchomości z której drzewo/drzewa ma być usunięte (numer i obręb ewidencyjny działki).
-
Rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa/drzew na nieruchomości.
-
Załączniki dodatkowe w zależności od sytuacji: zgoda właścicieli nieruchomości (jeżeli wnioskodawca nie jest jedynym właścicielem, pełnomocnictwo – w przypadku wyznaczenia pełnomocnika wraz z dowodem wniesienia opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa
Uwaga:
Konieczność zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa/drzew z terenu nieruchomości stanowiącej własność osób fizycznych na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, dotyczy drzew których obwód pnia na wysokości 5 cm przekracza:
-
80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego,
-
65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
-
50 cm- w przypadku pozostałych gatunków drzew.
II. OPŁATY:
-
Zgłoszenie zwolnione jest z opłaty skarbowej.
-
W przypadku złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii - potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł od każdego stosunku prawnego, zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2023 r. poz. 2111), załącznik „Wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki tej opłaty oraz zwolnienia – część IV.
Opłatę należy uiścić na rachunek bankowy Urzędu Miasta i Gminy w Gryfinie: Bank Pekao S.A. Oddział w Gryfinie 92 1240 2092 9600 5055 5555 5555
lub
w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy Gryfino, bezgotówkowo, przy wykorzystaniu terminali płatniczych obsługiwanych przez pracowników Urzędu
lub
w samoobsługowym opłatomacie znajdującym się na parterze budynku Urzędu.
-
Wydanie zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu do zgłoszenia - opłata skarbowa w wysokości 17 zł, zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2023 r. poz. 2111) załącznik „Wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki tej opłaty oraz zwolnienia – część II, pkt 21.
III. TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
-
W terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia przedstawiciel organu dokonuje oględzin.
Uwaga:
Brak możliwości przeprowadzenia oględzin (wejścia na teren nieruchomości) lub brak możliwości identyfikacji drzewa w terenie (nieobecność zgłaszającego) wyklucza możliwość usunięcia drzewa/drzew na podstawie zgłoszenia wniesionego do organu. Wówczas koniecznym jest wyznaczenie kolejnego terminu, w celu przeprowadzenia skutecznych oględzin.
-
W terminie 14 dni od dnia oględzin organ w drodze decyzji administracyjnej może wnieść sprzeciw. Usunięcie drzewa może nastąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie.
Uwaga:
Wskazany wyżej termin dla wniesienia sprzeciwu do zgłoszenia liczyć się będzie od dnia przeprowadzenia skutecznych oględzin.
W przypadku konieczności przeprowadzenia kilku oględzin w terenie z uwagi na liczbę drzew zgłoszonych do usunięcia, 14 dniowy termin na wniesienie sprzeciwu liczy się od daty przeprowadzenia ostatnich oględzin na nieruchomości.
-
Przed upływem 14 dni od dnia oględzin organ na odrębny wniosek zgłaszającego może wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu.
-
Wydanie ostatecznej decyzji administracyjnej w zakresie wniesienia sprzeciwu usunięcia drzewa/drzew stanowi podstawę do wystąpienia z wnioskiem o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa/drzew.
IV. JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
Wydział Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska
Referat Ochrony Środowiska, nr pokoju 12
– tel.: 91 416-20-11, 91-416-22-10 wew. 241; e-mail: srodowisko@gryfino.pl
V. TRYB ODWOŁAWCZY:
Odwołanie od decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Gryfino w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
opłata za odwołanie – nie pobiera się
VI. UWAGI:
W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia i złożenia w Biurze Obsługi Interesantów.
W przypadku nieusunięcia drzewa/drzew przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin usunięcie drzewa/drzew może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.
Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin wystąpiono o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, organ uwzględniając dane ustalone na podstawie oględzin, nakłada na właściciela nieruchomości, w drodze decyzji administracyjnej, obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.