VIII. NAKŁADY INWESTYCYJNE WPROWADZANIA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI
Wprowadzenie zaproponowanego i omówionego w poprzednich rozdziałach systemu gospodarki odpadami będzie wiązało się z poniesieniem określonych nakładów na jego budowę i funkcjonowanie. Do głównych nakładów inwestycyjnych należy zaliczyć nakłady na:
- system gromadzenia odpadów – zakup pojemników i worków;
- system zbiórki odpadów – zakup sprzętu do obsługi rozstawionych pojemników i worków (sprzęt transportowy);
- zagospodarowanie odpadów – wybudowanie Zakładu Recyklingu, Kompostowni albo instalacji fermentacji, Punktu Demontażu Odpadów Wielkogabarytowych, Punktu Gromadzenia Odpadów Niebezpiecznych;
- budowę instalacji do unieszkodliwiania odpadów – rozbudowa składowiska odpadów Gryfino-Wschód;
- akcję informacyjno–edukacyjną.
W związku z proponowanym dla terenu miasta i gminy Gryfino modelem zakładającym funkcjonowanie gospodarki odpadami w ramach powołanego Związku Komunalnego gmina będzie samodzielnie ponosiła koszty zakupu pojemników i worków oraz sprzętu transportowego, a także akcji informacyjno-edukacyjnej. W odniesieniu do kosztów budowy i funkcjonowania ZZOUO gmina będzie w nich uczestniczyć zgodnie z zasadami finansowania działalności Zakładu przez poszczególne gminy. Zasady te powinny zostać ustalone przed rozpoczęciem budowy Zakładu.
Przedstawione poniżej zestawienie nakładów inwestycyjnych nie obejmuje kosztów eksploatacyjnych związanych z funkcjonowaniem zaproponowanego systemu gospodarki odpadami. Koszty te wynikać będą z wyboru metody zbiórki odpadów, technologii odzysku i unieszkodliwiania odpadów oraz organizacji systemu gospodarki odpadami. Na koszty te wpływać będą między innymi:
- koszty paliwa,
- amortyzacja użytkowanego sprzętu,
- koszty energii elektrycznej,
- koszty zatrudnienia pracowników,
- koszty lokalizacyjne (podatki gruntowe) itp.
8.1. System gromadzenia odpadów
Stworzenie systemu zbiórki odpadów będzie wiązało się z rozstawieniem nowych lub uzupełnieniem liczby już wykorzystywanych pojemników. W związku z wprowadzeniem na terenie miasta i gminy systemu selektywnej zbiórki poszczególnych frakcji odpadów będą one zbierane w różne rodzaje pojemników.
Do wyliczeń nakładów na zakup pojemników posłużono się cenami (netto) oferowanymi przez Biuro Handlowe ABRYS Technika z marca 2004 r.
8.1.1. Zmieszane odpady balastowe
Zgodnie z wytyczonymi celami oraz założeniami systemu zbiórki odpadów stworzony winien być system obejmujący wszystkich mieszkańców miasta i gminy. Wiązać się to będzie z koniecznością zakupu pojemników do uzupełnienia ich liczby w wymaganym zakresie. Do kalkulacji przyjęto założenie, że funkcjonujące na terenie gminy pojemniki 110- i 1100-litrowe wykorzystywane są do obsługi mieszkańców. Istniejące potrzeby w zakresie uzupełnienia ilości pojemników oraz konieczne nakłady przedstawia tabela 14.
UWAGA: Przedstawione ilości pojemników uwzględniają stan obecny wyposażenia w pojemniki.
Tabela 14
Zestawienie nakładów na zakup pojemników na zmieszane odpady balastowe w mieście i gminie Gryfino wg stworzonego modelu |
ZABUDOWA JEDNORODZINNA |
ZABUDOWA WIELORODZINNA |
OGÓŁEM NAKŁADY [zł]1) |
|
Pojemniki 110 l. |
Pojemniki 1100 l. |
Ilość w szt. |
Nakłady w zł |
Ilość w szt. |
Nakłady w zł |
- |
- |
347 |
267.190 |
267.190 |
1) nakłady wyliczone wg cen jednostkowych sprzętu oferowanego przez ABRYS-Technika obowiązujących w marcu 2004.
Obecnie eksploatowana ilość pojemników 110-litrowych zaspokaja potrzeby w zakresie budowy systemu zbiórki w rejonach zwartej zabudowy jednorodzinnej miast oraz terenów wiejskich gminy .
8.1.2. Surowce wtórne
Nakłady na zakup pojemników (worków) do zbiórki surowców wtórnych według przyjętych założeń na terenie miasta i gminy przedstawia tabela nr 15.
Zestawienie nakładów na zakup pojemników i worków foliowych na odpady surowcowe w mieście i gminie Gryfino wg stworzonego modelu |
Tabela 15 |
ZABUDOWA JEDNORODZINNA |
ZABUDOWA WIELORODZINNA |
OGÓŁEM NAKŁADY [zł]1) |
|
Worki foliowe |
Pojemniki 1100 l |
Ilość w szt. |
Nakłady w zł |
Ilość w szt. |
|
85.644 |
59.950 |
440 |
352.000 |
411.950 |
1) nakłady wyliczone wg cen jednostkowych sprzętu oferowanego przez ABRYS-Technika obowiązujących w marcu 2004.
8.1.3. Bioodpady
Nakłady na zakup pojemników do zbiórki bioodpadów według przyjętych założeń na terenie gminy przedstawia tabela 16.
Zestawienie potrzeb i nakładów na zakup pojemników na bioodpady w mieście i gminie Gryfino wg stworzonego modelu |
Tabela 16 |
ZABUDOWA JEDNORODZINNA |
ZABUDOWA WIELORODZINNA |
OGÓŁEM NAKŁADY [zł]1) |
|
Biotainer 140 l |
Biotainer 240 l |
Ilość w szt. |
Nakłady w zł |
Ilość w szt. |
Nakłady w zł |
133 |
35.910 |
220 |
66.000 |
101.910 |
1) nakłady wyliczone wg cen jednostkowych sprzętu oferowanego przez ABRYS-Technika obowiązujących w marcu 2004.
8.2. System zbiórki i transportu odpadów
W zaproponowanym systemie gospodarki odpadami dla gminy (model związkowy) konieczne jest zapewnienie właściwego ich odbioru. Wiąże się to z zabezpieczeniem właściwych samochodów (śmieciarek) do ich obsługi. Samochody te powinny zapewniać opróżnianie i odbiór pojemników 110-, 240- i 1100-litrowych. Ceny tego typu pojazdów są różne w zależności od producenta. Poniżej podano przykładowe ceny ofertowe (tabela 17).
Zestawienie cen sprzętu do obsługi systemu selektywnej zbiórki odpadów |
Tabela 17 |
Małopolska Wytwórnia Maszyn – Brzesko sp. z o.o. |
Typ |
SK-1 (Star 12.157) |
SK-1 (Star 8.117) |
Pojemność [m3] |
12,5 |
8,0 |
Stopień zgniotu |
2-5 |
2-5 |
Cena |
240 tys. zł |
210 tys. zł |
EKO CEL Polska sp. z o.o. |
Typ |
MEDIUM |
MINI BOE |
Pojemność [m3] |
14-17 |
10-13 |
Stopień zgniotu |
4 |
4 |
Cena |
42 tys. EURO (zabudowa) 46-50 tys. EURO (podwozie) |
40 tys. EURO (zabudowa) 41-45 tys. EURO (podwozie) |
EKO CEL Polska sp. z o.o. (sprzęt do zbiórki bioodpadów) |
Typ |
MEDIUM S |
Pojemność [m3] |
16 m3 |
Stopień zgniotu |
4 |
Cena |
90 tys. EURO (zabudowa) 46-50 tys. EURO (podwozie) |
Ostateczne ustalenie liczby potrzebnego sprzętu do zbiórki odpadów będzie zależało od zakresu i organizacji ich zbiórki.
8.3. Odzysk i unieszkodliwianie odpadów
Zgodnie z przyjętymi założeniami odzysk odpadów będzie prowadzony w ramach Zakładu Odzysku i Unieszkodliwiania Odpadów. Nakłady inwestycyjne na jego budowę zostały oszacowane w oparciu o nakłady na realizację tego typu inwestycji w Polsce. Ceny urządzeń zostały uzyskane u bezpośrednich dostawców. Koszty podano w złotych na poziomie cen roku 2003. Zakłada się, że Zakład będzie znajdował się przy związkowym składowisku odpadów zatem nakłady na infrastrukturę składowiska i Zakładu w części będą się pokrywały (system dróg wewnętrznych, budynki administracyjne itp.).
8.3.1. Zakład Recyklingu
Nakłady inwestycyjne na budowę Zakładu Recyklingu w proponowanym zakresie zostały przedstawione w tabeli 18.
Nakłady inwestycyjne na budowę Zakładu Recyklingu
Tabela 18 |
Lp |
Element |
Wartość w zł1) |
1. |
Zasieki buforowe na surowce wtórne |
39.000 |
2. |
Sortownia
- hala sortowni z magazynem
surowców wtórnych
- linia sortownicza
- prasa belująca do makulatury
- spycharko-ładowarka
- waga samochodowa
|
-
996.000
-
640.000
-
20.000
-
320.000
-
95.000 |
RAZEM: |
2.110.000 |
1) Wartości szacunkowe
8.3.2. Punkt Demontażu Odpadów Wielkogabarytowych
Nakłady inwestycyjne na budowę Punktu Demontażu Odpadów Wielkogabarytowych w proponowanym zakresie zostały przedstawione w tabeli 19.
Nakłady inwestycyjne na budowę Punktu Demontażu Odpadów Wielkogabarytowych
Tabela 19 |
Lp. |
Element |
Wartość w zł1) |
1. |
Hala punktu (wariant odrębnej lokalizacji) |
75.000 |
2. |
Wyposażenie |
20.000 |
RAZEM: |
95.000 |
1) Wartości szacunkowe
8.3.3. Punkt Gromadzenia Odpadów Niebezpiecznych
Nakłady inwestycyjne na budowę Punktu Gromadzenia Odpadów Problemowych w proponowanym zakresie zostały przedstawione w tabeli 20.
Nakłady inwestycyjne na budowę Punktu Gromadzenia Odpadów Niebezpiecznych
Tabela 20 |
Lp. |
Element |
Wartość w zł1) |
1. |
Wiata |
90.000 |
2. |
Wyposażenie |
20.000 |
RAZEM: |
110.000 |
1) Wartości szacunkowe
8.3.4. Kompostownia
Nakłady inwestycyjne na budowę związkowej kompostowni pryzmowej w zostały przedstawione w tabeli 21. Natomiast w tabeli 22 przedstawiono nakłady inwestycyjne na budowę kompostowni reaktorowej.
Nakłady inwestycyjne na budowę kompostowni pryzmowej
Tabela 21 |
Lp. |
Element |
Wartość w zł1) |
1. |
Hala przygotowania wsadu |
320.000 |
2. |
Plac dojrzewania kompostu |
720.000 |
3. |
Sprzęt mechaniczny
- rozdrabniarko-mieszarka
- przerzucarka pryzm kompostowych
- ładowarka
- sito bębnowe
|
- 920.000
- 880.000
- 380.000
- 490.000
|
RAZEM: |
3.710.000 |
Wartość szacunkowa
Nakłady inwestycyjne na budowę kompostowni reaktorowej M-U-T Kyberferm
Tabela 22 |
L.p. |
Element |
Koszt brutto w zł |
1. |
Instalacja technologiczna |
3.300.000 |
2. |
Hala przyjęcia i przygotowania materiału do kompostowania |
320.000 |
3. |
Hala kompostowania z bioreaktorami |
800.000 |
4. |
Plac dojrzewania kompostu |
450.000 |
5. |
Wiata obróbki końcowej |
210.000 |
6. |
Plac magazynowania materiału strukturalnego |
80.000 |
7. |
Filtr biologiczny |
50.000 |
8. |
Sprzęt mechaniczny:
- rozdrabniarko-mieszarka
- przerzucarka pryzm kompostowych
- ładowarka
- sito bębnowe
|
- 920.000
- 880.000
- 380.000
- 490.000
|
R a z e m: |
7.880.000 |
8.3.5. Składowisko odpadów
Budowa związkowego, regionalnego składowiska odpadów zależeć od podjęcia przez zainteresowanie gminy działań organizacyjnych w celu realizacji wspólnej inwestycji.
Nakłady inwestycyjne na budowę związkowego składowiska odpadów będą zróżnicowane w zależności od ich lokalizacji i warunków geologicznych. Z szacunków kosztów budowy składowisk odpadów zgodnie z wymogami stawianymi tego typu obiektom wynika, że koszt budowy 1 m3 składowiska waha się od 24 do 43 zł. Na kwotę tę składają się koszty budowy:
- drenażu nadfoliowego ze zbiornikiem odcieków;
- budowy i uszczelnienia niecki składowiska;
- studni odgazowujących;
- infrastruktury kubaturowej;
- śluzy dezynfekcyjnej;
- wagi samochodowej;
- doprowadzenie niezbędnych mediów.
Przyjmuje się, że budowa składowiska prowadzona będzie etapowo (budowa następnej kwatery będzie prowadzona po zapełnieniu poprzedniej) i w I etapie wykonana zostanie kwatera o powierzchni ok. 1,5 ha oraz infrastruktura składowiska. Przyjmując powyższe założenia szacuje się, że koszt budowy składowiska o powierzchni roboczej ok. 1,5 ha wraz z wyposażeniem technicznym (kompaktor, spychacz) wyniesie ok. 4.300.000 zł.
Do czasu jej zakończenia i odpady będą nadal składowane na składowisku odpadów komunalnych Gryfino-Wschód, który to obiekt w najbliższych latach wymaga rozbudowy. Szacunkowy koszt rozbudowy składowiska w Gryfinie o nową kwaterę składowania o powierzchni 1,0 ha wynosi około 1.500.000-2.000.000 zł.