UCHWAŁA NR XXVIII/395/04 RADY MIEJSKIEJ W GRYFINIE dnia 25 listopada 2004 r.
w sprawie uchwalenia Programu współpracy Miasta i Gminy Gryfino z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2004 Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 oraz Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 , Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203)), art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873, z 2004 r. Nr 64 poz.593, Nr 116 poz. 1203 oraz Nr 210 poz.2135) uchwala się co następuje:
§ 1. Przyjmuje się "Program współpracy Miasta i Gminy Gryfino z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2004", stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Gryfino.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Zenon Trzepacz
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, obowiązkiem gminy jest uchwalanie rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi. Niniejszy program wskazuje sposoby działania samorządu gminnego na rzecz organizacji pozarządowych w roku 2004. Program na rok 2005 będzie uchwalony po szczegółowym uzgodnieniu projektu budżetu na rok następny.
Sporządził: Kamil Więch
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXVIII/395/04 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 25 listopada 2004 r. |
PROGRAM WSPÓŁPRACY MIASTA I GMINY GRYFINO Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO W ROKU 2004
§ 1. Program określa zasady, zakres, formy i realizatorów współpracy Miasta i Gminy Gryfino z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w prowadzeniu działalności w sferze zadań publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz.873, z 2004r. Nr 64 poz.593, Nr 116 poz.1203 i Nr 210 poz.2135) zwanej dalej "ustawą dppw".
§ 2.
- Współpraca Miasta i Gminy Gryfino z organizacjami i podmiotami, o których mowa w § 1 odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
- Współpraca ukierunkowana jest na organizacje pozarządowe oraz inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, których teren działania obejmuje Miasto i Gminę Gryfino.
- Miasto i Gmina Gryfino nawiązuje współpracę w pierwszej kolejności z gminnymi strukturami organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego. W przypadku braku takich struktur lub w uzgodnieniu z nimi współpracuje także ze strukturami ponadgminnymi.
§ 3.
- Zakres współpracy obejmuje zadania wyszczególnione w art. 4 ust. 1 ustawy dppw.
- Priorytetowymi zadaniami dla Miasta i Gminy Gryfino są:
- pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób,
- podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
- ochrona i promocja zdrowia,
- działania na rzecz osób niepełnosprawnych,
- działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości,
- działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
- nauka, edukacja, oświata i wychowanie,
- krajoznawstwo oraz wypoczynek dzieci i młodzieży,
- kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i tradycji,
- upowszechnianie kultury fizycznej i sportu,
- ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego,
- porządek i bezpieczeństwo publiczne oraz przeciwdziałanie patologiom społecznym,
- działalność wspomagająca technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe.
§ 4. Formy współpracy obejmują:
- Zlecanie realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie dppw oraz udzielenie dotacji celowej na następujące zadania szczegółowe:
- organizacja współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży szkolnej,
- organizacja współzawodnictwa sportowego w zakresie piłki ręcznej seniorów,
- organizacja współzawodnictwa sportowego w zakresie piłki nożnej seniorów,
- organizacja imprez sportowych i rekreacyjnych w społecznościach wiejskich,
- występy chóralne promujące Miasto i Gminę Gryfino w kraju i za granicą,
- promocja i propagowanie honorowego krwiodawstwa na terenie Miasta i Gminy Gryfino,
- organizacja świetlic socjoterapeutycznych na terenie Miasta i Gminy Gryfino,
- wydawanie posiłków osobom tego pozbawionym; w tym osobom bezdomnym,
- wspieranie działalności gospodarczej poprzez prowadzenie działalności informacyjnej
- oświatowej, w tym organizowanie szkoleń z zakresu przedsiębiorczości.
- Udostępnienie, w miarę możliwości, lokali stanowiących własność gminy dla organizacji pozarządowych i podmiotów określonych w art.3 ust.3 ustawy dppw celem prowadzenia przez nie spotkań, szkoleń, konferencji itp..
- Wynajmowanie dla organizacji pozarządowych lokali stanowiących własność gminy na warunkach preferencyjnych.
- Pomoc w gromadzeniu środków na działalność statutową podmiotów niniejszego Programu z innych źródeł niż budżet gminy, poprzez:
- promowanie ciekawych programów mogących uzyskać środki z innych źródeł,
- wspólne aplikowanie po środki zewnętrzne,
- szkolenia i konsultacje w celu zwiększenia profesjonalizmu działań podejmowanych przez podmioty programu współpracy,
- pomoc w nawiązywaniu kontaktów krajowych i międzynarodowych,
- tworzenie wspólnego zespołu o charakterze opiniodawczym, doradczym i inicjatywnym, złożonego z przedstawicieli samorządu i stowarzyszeń kultury fizycznej,
- zakup towarów i usług dla organizacji pozarządowych,
- koordynację podejmowanych działań.
§ 5. Ze strony Miasta i Gminy Gryfino program realizują:
- Rada Miejska - w zakresie wytyczania założeń polityki społecznej i finansowej gminy,
- Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino - w zakresie realizacji założeń powyższej polityki, przyznawania dotacji celowych i innych formach pomocy,
- jednostki organizacyjne gminy - w zakresie bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi,
- wyznaczeni pracownicy Urzędu Miasta i Gminy w ramach zakresów czynności - w zakresie utrzymywania bieżących kontaktów pomiędzy samorządem i sektorem pozarządowym, opiniowania wniosków pochodzących od organizacji pozarządowych, doradztwa w sprawach dotyczących organizacji pozarządowych, dostarczania informacji organizacjom o innych niż samorządowe źródłach finansowania, konsultacji przy opracowywaniu wniosków o dofinansowanie ze źródeł ponadlokalnych.
§ 6. W sprawach nie uregulowanych w Programie mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa, w tym ustawy dppw oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96 poz.874, Nr 202 poz.1956, Nr 202 poz.1958, Nr 228 poz. 2262) a także Uchwała Nr III/46/02 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie trybu zlecania do realizacji zadań z zakresu zadań własnych gminy, trybu postępowania o udzielenie na ten cel dotacji, sposobu rozliczania dotacji oraz sposobu kontroli wykonywania zlecanych zadań, wraz ze zmianą dokonaną w Uchwale Nr XVI/237/03 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 30 grudnia 2003 roku. |