UCHWAŁA NR XXXVIII/491/05 RADY MIEJSKIEJ W GRYFINIE z dnia 28 lipca 2005 r.
w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Gryfino w rejonie C.W. Laguna. Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591; zmiany: z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806, z 2003 r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568, z 2004 r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203) oraz art. 14 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 717, zmiany: Dz. U. z 2004 r. Nr 6 poz. 41, Nr 141 poz. 1492) uchwala się co następuje:
§ 1.
- Postanawia się przystąpić do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Gryfino - rejon C.W. Laguna, położony w obrębach: nr 5 miasta Gryfino i Pniewo oraz do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Gryfino - rejon Starego Miasta 2 przyjętego uchwałą Nr XXXVI/492/01 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 15 listopada 2001 r.
- Granice obszaru objętego planem miejscowym przedstawia załącznik do niniejszej uchwały, stanowiący integralną część uchwały.
- Przedmiotem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego będzie rozstrzygnięcie możliwości wprowadzenia terenów o różnym przeznaczeniu i różnych zasadach zagospodarowania oraz ustalenie zasad obsługi tych terenów w zakresie infrastruktury komunikacyjnej i technicznej.
- Zakres planu obejmuje:
- przeznaczenie terenu oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania,
- linie rozgraniczające drogi publiczne wraz z urządzeniami pomocniczymi,
- zasady obsługi w zakresie infrastruktury technicznej oraz linie rozgraniczające tereny tej infrastruktury,
- granice i zasady zagospodarowania terenów podlegających ochronie,
- tereny przeznaczone dla realizacji celów publicznych oraz linie rozgraniczające te tereny,
- lokalne warunki, zasady i standardy kształtowania zabudowy i urządzania terenu, w tym również linie zabudowy i gabaryty obiektów, a także minimalne lub maksymalne wskaźniki intensywności zabudowy,
- zasady i warunki podziału terenu na działki budowlane,
- szczególne warunki zagospodarowania terenu, wynikające z potrzeb środowiska przyrodniczego, kulturowego i zdrowia ludzi, prawidłowego gospodarowania zasobami przyrody oraz ochrony gruntów rolnych i leśnych,
- granice terenów rekreacyjno-wypoczynkowych oraz terenów służących organizacji imprez masowych.
§ 2. Wykonanie Uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
WICEPRZEWODNICZĄCY RADY
Artur Nycz
UZASADNIENIE
- PRZEZNACZENIE TERENÓW.
Stan istniejący użytkowania terenów oraz przyszłe przeznaczenie tych terenów w obszarze przedmiotowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wymaga wnikliwej analizy funkcjonalno-przestrzennej. Występują tereny o różnorodnych funkcjach, często wzajemnie kolidujących. Konieczne są rozwiązania przestrzenne eliminujące lub chociażby łagodzące ujemne skutki obecnego sposobu użytkowania tych terenów. Ponadto znaczna część obszaru położona jest w najbliższym sąsiedztwie Centrum Wodnego "Laguna" i wskazane jest racjonalne wykorzystanie tych fragmentów obszaru na funkcje wzbogacające ofertę programową zapoczątkowanego kompleksu rekreacyjnego.
- ZASADY OCHRONY i KSZTAŁTOWANIA ŁADU PRZESTRZENNEGO.
W dotychczas obowiązujących dokumentach planistycznych o charakterze ogólnym brak było stosownych ustaleń zapewniających ochronę ładu przestrzennego. Obszar planu miejscowego w części jest wolny od zabudowy i w związku z tym wskazane jest ustanowienie zasad zabudowy przyszłych terenów inwestycyjnych. Rozstrzyganie w tym zakresie w trybie indywidualnych decyzji administracyjnych jest możliwe, aczkolwiek taki sposób kształtowania przestrzeni nie zapewnia pożądanej spójności podejmowanych decyzji w dłuższym horyzoncie czasowym.
- OCHRONA ŚRODOWISKA, PRZYRODY i KRAJOBRAZU KULTUROWEGO.
Obecny stan prawny w zakresie ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego wymaga wprowadzenia do prawa miejscowego szczegółowych ustaleń służących wspomnianej ochronie. W granicach przedmiotowego obszaru wprawdzie nie występują obiekty wymagające szczególnej ochrony, niemniej jednak jakiekolwiek działania inwestycyjne są potencjalnym zagrożeniem dla środowiska naturalnego i tych względów wymagają odpowiednich regulacji prawnych zapisanych w planie miejscowym.
- OCHRONA DZIEDZICTWA KULTUROWEGO i ZABYTKÓW.
W granicach przedmiotowego obszaru wprawdzie nie występują obiekty objęte opieką konserwatorską, niemniej jednak właściwe ukształtowanie przestrzenne obszaru planu może mieć znaczenie z punktu widzenia warunków ekspozycji dla najbliższych obiektów zabytkowych (np. wglądu na fragmenty zachowanych murów miejskich z Basztą Bańską).
- WYMAGANIA WYNIKAJĄCE z POTRZEB KSZTAŁTOWANIA PRZESTRZENI PUBLICZNYCH.
Fragment obszaru planu położony jest w południowej części miasta eksponowanej od strony wjazdu do Gryfina od strony Chojny. Sposób ukształtowania panoramy miasta z tego kierunku ma duże znaczenie dla ogólnego wizerunku miasta Gryfina. Zakładane wykorzystanie terenu będzie niewątpliwie związane z jego publiczną penetracją. Zatem analiza zagadnień z zakresu przestrzeni publicznych jest konieczna, a właściwe ukształtowanie tych przestrzeni jest osiągalne jedynie poprzez stosowne ustalenia w planie miejscowym.
- ZASADY KSZTAŁTOWANIA ZABUDOWY i ZAGOSPODAROWANIA TERENÓW
Indywidualne postępowanie w zakresie ustalania zasad kształtowania zabudowy i zagospodarowania jest wykluczone na terenach oddalonych od istniejącej zabudowy. W sytuacji braku sąsiedztwa terenów zainwestowanych, brak planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego w tym rejonie skutkowałoby poważnym zahamowaniem inwestowania na działkach nie graniczących z nieruchomościami zabudowanymi.
- ZASADY SCALANIA i PODZIAŁU NIERUCHOMOŚCI.
W obszarze występuje podział nieruchomości, który w przypadku jego zachowania utrudniłby racjonalne rozwiązania przestrzenne. Zatem konieczne będą scalenia oraz ustalenia dotyczące innego sposobu podziału nieruchomości.
- ZASADY OBSŁUGI KOMUNIKACYJNEJ.
Obszar planu ma wprawdzie utrwalony układ komunikacyjny, niemniej jednak system obsługi komunikacyjnej terenów objętych planem oparty jest na "ślepych" ulicach i dojazdach, co decyduje o jego małej efektywności. Nadto system ten jest mało "czytelny" dla osób sporadycznie dojeżdżających w rejon objęty planem.
- ZASADY OBSŁUGI INŻYNIERYJNEJ.
Przedmiotowy plan miejscowy umożliwi kompleksowe zbilansowanie potrzeb w zakresie mediów w tym rejonie miasta oraz pozwoli na wskazanie docelowych rozwiązań w tym zakresie.
- SPOSOBY i TERMINY TYMCZASOWEGO ZAGOSPODAROWANIA TERENÓW.
Urbanizacja poszczególnych obszarów, zgodnie z ustaleniami obowiązującego planu miejscowego, jest procesem długotrwałym i uzależnionym od wielu czynników. Dlatego też mając na uwadze zachowanie ciągłości w kształtowaniu ładu przestrzennego także w okresie przejściowym, w niniejszym planie zostaną ustalone sposoby tymczasowego zagospodarowania terenów.
- STAWKA PROCENTOWA SŁUŻĄCA NALICZENIU OPŁATY PLANISTYCZNEJ.
Zgodnie z określonymi w "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gryfino" można założyć, że znaczna część terenów objętych niniejszym planem miejscowy zyska na wartości z tytułu zmiany przeznaczenia. W związku z tym, w przypadku wtórnego obrotu nieruchomościami w przeciągu pięciu lat od uchwalenia planu, istnieje prawdopodobieństwo pozyskania przez gminę Gryfino tzw. renty planistycznej.
WNIOSEK Uwzględniając przedstawiony skrótowo obecny stan zagospodarowania obszaru planu, występujące problemy przestrzenne, a także korzyści, których uzyskanie w toku indywidualnych postępowań lokalizacyjnych byłoby nieosiągalne należy uznać, że sporządzone miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego rejonu miasta jest uzasadnione.
sporządził: Krzysztof Czosnowski |