UCHWAŁA NR XXIX/407/04 RADY MIEJSKIEJ W GRYFINIE z dnia 30 grudnia 2004 roku
w sprawie uchwalenia Programu współpracy Miasta i Gminy Gryfino z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2005 Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 oraz Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 , Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203), art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873, z 2004 r. Nr 64 poz.593, Nr 116 poz. 1203 oraz Nr 210 poz.2135) uchwala się co następuje:
§ 1. Przyjmuje się „Program współpracy Miasta i Gminy Gryfino z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2005”, stanowiący Załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Gryfino.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
PRZEWODNICZĄCY RADY
Zenon Trzepacz
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXIX/407/04 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 30 grudnia 2004 r. |
PROGRAM WSPÓŁPRACY MIASTA I GMINY GRYFINO Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO W ROKU 2005
ZASADY OGÓLNE WSPÓŁPRACY
§ 1. Program określa zasady, zakres, formy i realizatorów współpracy Miasta i Gminy Gryfino z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w prowadzeniu działalności w sferze zadań publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873, z 2004 r. Nr 64 poz. 593, Nr 116 poz. 1203 i Nr 210 poz. 2135) zwanej dalej „ustawą dppw”.
§ 2.
- Współpraca Miasta i Gminy Gryfino z organizacjami i podmiotami, o których mowa w § 1 będzie odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
- Współpraca ukierunkowana jest na organizacje pozarządowe oraz inne stowarzyszenia prowadzące działalność pożytku publicznego, których teren działania obejmuje Miasto i Gminę Gryfino.
- Miasto i Gmina Gryfino nawiązuje współpracę w pierwszej kolejności z gminnymi strukturami organizacji pozarządowych i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. W przypadku braku takich struktur lub w uzgodnieniu z nimi współpracuje także ze strukturami ponadgminnymi.
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami spoza terenu Miasta i Gminy w zakresie zadań o charakterze ponadgminnym odbywa się po zabezpieczeniu potrzeb organizacji i podmiotów funkcjonujących na terenie Miasta i Gminy Gryfino.
ZAKRES WSPÓŁPRACY
§ 3.
- Zakres współpracy obejmuje w szczególności następujące zadania:
- W dziedzinie kultury i edukacji:
- działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
- nauka, edukacja, oświata i wychowanie,
- ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego,
- podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
- działalność na rzecz mniejszości narodowych,
- działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
- kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i tradycji.
- W dziedzinie kultury fizycznej i turystyki:
- krajoznawstwo oraz wypoczynek dzieci i młodzieży,
- upowszechnianie kultury fizycznej i sportu.
- W dziedzinie zdrowia i polityki społecznej:
- pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób,
- działalność charytatywna,
- ochrona i promocja zdrowia,
- porządek i bezpieczeństwo publiczne oraz przeciwdziałanie patologiom społecznym,
- działania na rzecz osób niepełnosprawnych,
- zapewnienia zorganizowanej opieki byłym żołnierzom zawodowym, którzy uzyskali uprawnienie do emerytury wojskowej lub wojskowej renty inwalidzkiej, inwalidom wojennym i wojskowym oraz kombatantom.
- W dziedzinie dotyczącej przedsiębiorczości:
- działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości.
FORMY WSPÓŁPRACY
§ 4.
- Współpraca Miasta i Gminy Gryfino z podmiotami Programu odbywa się w następujących formach:
- Zlecanie podmiotom Programu realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie dppw,
- Wzajemne informowania się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków,
- Konsultowanie z podmiotami Programu, odpowiednio do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych dotyczących ich działalności statutowej,
- Tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, w tym:
- współpraca w zakresie kultury fizycznej w ramach Rady Sportu powołanej przez Radę Miejską w Gryfinie,
- tworzenie doraźnych zespołów przy realizacji programów spotkań i innych inicjatyw,
- Wspomaganie szkoleniowe, informacyjne, techniczne lub finansowe,
- Udostępnianie w miarę możliwości, lokali stanowiących własność gminy dla organizacji pozarządowych i podmiotów celem prowadzenia przez nie spotkań, szkoleń, konferencji itp.
- Wynajmowanie dla organizacji pozarządowych lokali stanowiących własność gminy na warunkach preferencyjnych w celu umożliwienia prowadzenia działalności statutowej.
- Pomoc w gromadzeniu środków na działalność statutową podmiotów niniejszego Programu z innych źródeł niż budżet gminy, poprzez:
- promowanie ciekawych programów, w ramach których można uzyskać środki z innych źródeł,
- wspólne aplikowanie po środki zewnętrzne,
- szkolenia i konsultacje w celu zwiększenia profesjonalizmu działań podejmowanych przez podmioty programu współpracy,
- pomoc w nawiązywaniu kontaktów krajowych i międzynarodowych,
- zakup towarów i usług dla organizacji pozarządowych,
- koordynację podejmowanych działań.
- Udział podmiotów Programu w wykonywaniu zadań publicznych realizowanych przez Gminę zapewnia się poprzez zlecanie realizacji tych zadań tym podmiotom, których działalność statutowa jest zgodna z dziedziną zlecanego zadania.
- Zlecenie realizacji zadania publicznego odbywa się poprzez:
- powierzenie realizacji zadania wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie jego realizacji w dziedzinach kultury i edukacji oraz zdrowia i polityki społecznej,
- wsparcie realizacji zadania wraz udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego realizacji z zakresu kultury fizycznej, turystyki i przedsiębiorczości.
- Powierzanie realizacji zadania publicznego, o którym mowa w ust. 3 pkt.1 może nastąpić w innym trybie niż po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, o którym mowa w ustawie dppw, jeżeli dane zadanie można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w odrębnych przepisach, w szczególności poprzez zakup usług na zasadach i w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych.
REALIZATORZY WSPÓŁPRACY
§ 5. Ze strony Miasta i Gminy Gryfino program realizują:
- Rada Miejska – w zakresie wytyczania założeń polityki społecznej i finansowej gminy,
- Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino – w zakresie realizacji założeń powyższej polityki, przyznawania dotacji celowych i innych formach pomocy,
- jednostki organizacyjne gminy – w zakresie bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi,
- wyznaczeni pracownicy Urzędu Miasta i Gminy w ramach zakresów czynności – w zakresie utrzymywania bieżących kontaktów pomiędzy samorządem i sektorem pozarządowym, opiniowania wniosków pochodzących od organizacji pozarządowych, doradztwa w sprawach dotyczących organizacji pozarządowych, dostarczania informacji organizacjom o innych niż samorządowe źródłach finansowania, konsultacji przy opracowywaniu wniosków o dofinansowanie ze źródeł ponadlokalnych.
§ 6. W sprawach nie uregulowanych w Programie mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa, w tym ustawy dppw oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96 poz. 874, Nr 202 poz. 1956, Nr 202 poz. 1958, Nr 228 poz. 2262) a także Uchwała Nr III/46/02 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie trybu zlecania do realizacji zadań z zakresu zadań własnych gminy, trybu postępowania o udzielenie na ten cel dotacji, sposobu rozliczania dotacji oraz sposobu kontroli wykonywania zlecanych zadań, wraz ze zmianą dokonaną w Uchwale Nr XVI/237/03 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 30 grudnia 2003 roku.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, obowiązkiem gminy jest uchwalanie rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi. Ww. program wskazuje sposoby współdziałania samorządu gminnego z organizacjami pozarządowymi i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego w roku 2005, w tym określa zasady, zakres, formy i realizatorów tej współpracy. Sfery zadań określone w ramach niniejszego programu, obejmują działalność wszystkich współpracujących i dotychczas niewspółpracujące z gminą organizacji, które działają na terenie Miasta i Gminy Gryfino w zakresie zadań własnych gminy. Zakres współpracy wyznaczają jedynie ograniczenia budżetowe.
Sporządził: Kamil Więch |