Sesja nr XVIII

UCHWAŁA NR XVIII/263/04 RADY MIEJSKIEJ W GRYFINIE z dnia 26 lutego 2004 r.w sprawie zmiany Statutu Gminy Gryfino.

UCHWAŁA  NR XVIII/263/04
RADY MIEJSKIEJ W GRYFINIE 
z dnia 26 lutego 2004 r.
 

w sprawie zmiany Statutu Gminy Gryfino

Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( tekst jednolity: Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz.1591; zmiany: z 2002 r. Nr 23 poz.220, Nr 62 poz.558, Nr 113 poz.984, Nr 153 poz.1271, Nr 214 poz.1806; z 2003 r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568) uchwala się co następuje: 

§ 1. 

  1. W załączniku do uchwały Nr XIV/196/99 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie przyjęcia Statutu Gminy Gryfino ( tekst jednolity: Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego z 2003 r. Nr 47 poz. 803), stanowiącym Statut Gminy Gryfino, wprowadza się zmiany:
    1) § 46 otrzymuje brzmienie:
    " 46. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa, osiedla i inne.";

    2) § 47 otrzymuje brzmienie:
    " § 47. 1. Rada tworzy jednostkę pomocniczą w drodze uchwały.
    2. Inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować albo organy gminy.
    3. Szczegółową organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa Rada odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.";

    3) § 48 otrzymuje brzmienie:
    " § 48. Rada tworzy, łączy, dzieli i znosi jednostkę pomocniczą po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami, podczas zebrania zwołanego przez burmistrza.";

    4) skreśla się § 49;

    5) § 50 otrzymuje brzmienie:
    " § 50. Jednostka pomocnicza posiada uprawnienia do prowadzenia własnej gospodarki finansowej w ramach budżetu Gminy - o ile Rada wyodrębni środki budżetowe do dyspozycji jednostki.";

    6) skreśla się § 51;

    7) skreśla się § 52;

    8) skreśla się § 53;


    9) § 54 otrzymuje brzmienie:
    " § 54. Nadzór nad działalnością jednostek pomocniczych sprawuje Rada oraz burmistrz, dokonując przynajmniej raz w roku rewizji gospodarki finansowej, o ile jednostce pomocniczej przekazano część mienia gminnego i środki budżetowe.";
    10) skreśla się § 55. 
  2. W załączniku nr 5 do Statutu Gminy, stanowiącym Regulamin Rady Miejskiej w Gryfinie, wprowadza się zmianę:
    1) § 61 ust. 1 i 2 otrzymuje brzmienie:
    " § 61. 1 Sprawozdanie z wykonania budżetu burmistrz przedkłada Komisji Rewizyjnej do zaopiniowania najpóźniej do 31 marca roku następującego po roku budżetowym, którego dotyczy sprawozdanie burmistrza.
    2. Komisja Rewizyjna opiniuje sprawozdanie z wykonania budżetu do 15 kwietnia roku po upływie roku budżetowego i występuje do Rady z wnioskiem o udzielenie lub nie udzielenie absolutorium burmistrzowi z tego tytułu."

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Gryfino.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

 

PRZEWODNICZĄCY RADY

Zenon Trzepacz

Uzasadnienie

( do projektu uchwały o zmianie Statutu Gminy Gryfino)

  1. § 46 Statutu Gminy stanowi:
    " W Gminie działają jednostki pomocnicze - sołectwa".
    Ten sposób regulacji prawnej uniemożliwia Radzie utworzenie innych jednostek pomocniczych przewidzianych w art. 5 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (sołectwa oraz dzielnice, osiedla i inne).
    Zmieniony przepis przewiduje możliwość tworzenia sołectw, osiedli i innych jednostek. 
    Statut Gminy jest aktem prawa miejscowego, w którym winna być uregulowana materia spraw nie tylko występujących aktualnie, lecz także spraw, które mogą wystąpić w przyszłości. 
  2. § 47 Statutu Gminy stanowi:
    " Rada tworzy sołectwa w drodze uchwały, która powinna określać granice sołectw 
    ( naniesione na mapę stanowiącą załącznik do uchwały, obszar, siedzibę i nazwę jednostki pomocniczej".
    Zmiana tego przepisu jest konsekwencją zmiany przepisu 46 Statutu Gminy, a także potrzebą odstąpieniem od określania granic jednostki pomocniczej i jej siedziby.
    Granice jednostek pomocniczych mogą być zmienne ( na wniosek podmiotów uprawnionych) a skutkiem każdej zmiany granic byłoby zlecanie Powiatowemu Ośrodkowi Geodezji i Kartografii sporządzenie nowej mapy ( koszty).
    Wskazywanie, w uchwale o utworzeniu jednostki pomocniczej, siedziby tej jednostki nie znajduje uzasadnienia, ponieważ siedziba organu wykonawczego jednostki pomocniczej może być zmienna. 
  3. § 48 Statutu Gminy stanowi:
    " Rada tworzy, łączy, dzieli i znosi sołectwa z własnej inicjatywy, inicjatywy burmistrza lub inicjatywy mieszkańców, po konsultacji z nimi podczas zebrania wiejskiego, zwołanego przez burmistrza."
    Zmiana tego przepisu jest skutkiem zmiany § 47.
  4. § 49 Statutu Gminy stanowi:
    " Rada na wniosek sołectwa, odrębną uchwałą, może przekazać sołectwu część mienia komunalnego znajdującego się na jego terenie ustalając zakres i sposób zarządzania tym mieniem".
    Zgodnie z przepisem art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r, o samorządzie gminnym, do zadań burmistrza należy gospodarowanie mieniem komunalnym. 
    Do kompetencji rady gminy, zgodnie z przepisem art.18 ust. 2 pkt 7 cytowanej ustawy, należy ustalanie zasad przekazywania składników mienia komunalnego do korzystania przez jednostki pomocnicze.
    Z analizy tych przepisów wynika, że dotychczasowe uregulowanie w Statucie Gminy narusza uprawnienia kompetencyjne organu wykonawczego gminy.
    W podobnej sprawie Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 maja 
    2003r. ( II S.A./Wr 1618/00 ) orzekł, iż "Do wyłącznej kompetencji organu wykonawczego gminy należy przekazywanie jednostkom pomocniczym składników mienia do korzystania. Nie musi on uzyskiwać, w razie braku zasad ustalonych przez radę gminy, zgody rady na przekazywanie składników mienia gminnego dla jednostek pomocniczych gminy".
  5. § 50 Statutu Gminy stanowi:
    " Sołectwo posiada uprawnienia do prowadzenia własnej gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy o ile Rada wyodrębni mienie i środki budżetowe do dyspozycji sołectwa".
    Zmiana tego zapisu jest następstwem uchylenia § 49.
  6. § 51, 52 i 53 traktują o organach sołectwa oraz uprawnieniach organu wykonawczego sołectwa.
    Wprowadzenie nowego brzmienia § 46 rozszerza rodzaj jednostek pomocniczych 
    i ich organów. Materia dot. jednostek pomocniczych gminy uregulowana jest w ustawie o samorządzie gminnym, a ich szczegółową organizację wewnętrzną określa statut jednostki - nadany przez Radę.
  7. zmiana brzmienia § 54 jest następstwem zmiany § 46.
  8. § 55 Statutu Gminy, traktujący o statucie sołectwa, wymaga skreślenia z przyczyny uregulowania tej kwestii w nowym brzmieniu § 47.
  9. § 61 ust. 1 i 2 Regulaminu Rady Miejskiej wskazują terminy, do których burmistrz jest zobowiązany złożyć sprawozdanie z wykonania budżetu, a Komisja Rewizyjna- opinię.
    Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 24 poz.279) termin złożenia kompletu sprawozdań budżetowych obowiązuje do końca lutego roku następnego.
    Również rozporządzenie z dnia 18 grudnia 2001r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 153 poz.1752) termin sporządzenia bilansu do Regionalnej Izby Obrachunkowej z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych obowiązuje do 30 kwietnia roku następnego.
    Z uwagi na bardzo krótki termin pomiędzy terminem ostatecznym sporządzenia sprawozdań budżetowych a terminem przekazania radnym materiałów z wykonania budżetu jednostek samorządu terytorialnego (do końca lutego) brak jest czasu na prawidłowe i rzetelne przygotowanie ww. sprawozdania.

Sporządziła: 
1. Krystyna Więch 
2. Bożena Mejna

 
 

Szanowni Państwo!

W związku z wejściem w życie w dniu 25 maja 2018 roku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”) informujemy o zasadach przetwarzania Państwa danych osobowych. Kliknięcie przycisku „Przejdź do serwisu” oznacza zgodę na przetwarzanie danych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania serwisu.


Klauzula informacyjna ogólna

W związku z zapisami art. 13 ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) (Dz.U.UE. z 2016 r., L 119, poz. 1) informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest:
    Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino
    ul. 1 Maja 16
    74 -100 Gryfino
    telefon: 91 416 20 11
    e-mail: burmistrz@gryfino.pl
  2. Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:
    telefon: 91 416 20 11
    e-mail: iod@gryfino.pl
  3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w celu:
    1. realizacji zadań wynikających z przepisów prawa, a w szczególności ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2017r., poz. 1875 ze zm.) oraz z szeregu ustaw kompetencyjnych (merytorycznych), a także obowiązków i zadań zleconych przez instytucje nadrzędne wobec Gminy;
    2. zawarcia i realizacji umów;
    3. ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej;
    4. wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi;
    5. w pozostałych przypadkach dane osobowe przetwarzane są wyłącznie na podstawie wcześniej udzielonej zgody w zakresie i celu określonym w treści zgody.
  4. W związku z przetwarzaniem danych w celu wskazanym w pkt. 3, dane osobowe mogą być udostępniane innym upoważnionym odbiorcom lub kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami mogą być:
    1. podmioty, które przetwarzają dane osobowe w imieniu administratora na podstawie zawartej z nim umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych;
    2. podmioty upoważnione do odbioru danych osobowych na podstawie odpowiednich przepisów prawa.
  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane oraz zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
    W przypadku, gdy dane osobowe przetwarzane są na podstawie zgody osoby, której dane dotyczą przetwarzanie odbywa się do czasu wycofania tej zgody.
    W przypadku, gdy dane osobowe przetwarzane są w celu zawarcia i realizacji umowy przetwarzanie odbywa się przez okres niezbędny do realizacji zawartej umowy, a po tym czasie w zakresie wymaganym przez przepisy prawa lub dla zabezpieczenia ewentualnych roszczeń, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych po zakończeniu i rozliczeniu umowy, do czasu wycofania tej zgody.
    Ponadto w przypadku umów o dofinansowanie dane osobowe od momentu pozyskania przechowywane są przez okres wynikający z umowy o dofinansowanie zawartej między beneficjentem a określoną instytucją, trwałości danego projektu i konieczności zachowania dokumentacji projektu do celów kontrolnych.
  6. W związku z przetwarzaniem przez administratora danych osobowych przysługuje Pani/Panu:
    1. prawo dostępu do treści danych oraz otrzymywania ich kopii na podstawie  art. 15 RODO;
    2.  prawo do żądania sprostowania danych na podstawie art. 16 RODO,
      w przypadku gdy:
      • dane są nieprawidłowe lub niekompletne;
    3. prawo do żądania usunięcia danych osobowych (tzw. prawo do bycia zapomnianym) na podstawie art. 17 RODO, w przypadku gdy:
      • dane nie są już niezbędne do celów, dla których były zebrane lub w inny sposób przetwarzane,
      • osoba, której dane dotyczą, wniosła sprzeciw wobec przetwarzania danych osobowych,
      • osoba, której dane dotyczą wycofała zgodę na przetwarzanie danych osobowych, która jest podstawą przetwarzania danych i nie ma innej podstawy prawnej przetwarzania danych,
      • dane osobowe przetwarzane są niezgodnie z prawem,
      • dane osobowe muszą być usunięte w celu wywiązania się z obowiązku wynikającego z przepisów prawa;
    4. prawo do żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych na podstawie art. 18 RODO, w przypadku gdy:
      • osoba, której dane dotyczą kwestionuje prawidłowość danych osobowych – na okres pozwalający administratorowi sprawdzić prawidłowość tych danych,
      • przetwarzanie danych jest niezgodne z prawem, a osoba, której dane dotyczą, sprzeciwia się usunięciu danych, żądając w zamian ich ograniczenia,
      • administrator nie potrzebuje już danych dla swoich celów, ale osoba, której dane dotyczą, potrzebuje ich do ustalenia, obrony lub dochodzenia roszczeń,
      • osoba, której dane dotyczą, wniosła sprzeciw wobec przetwarzania danych - do czasu ustalenia czy prawnie uzasadnione podstawy po stronie administratora są nadrzędne wobec podstawy sprzeciwu;
    5. prawo do przenoszenia danych na podstawie art. 20 RODO, w przypadku gdy łącznie spełnione są następujące przesłanki:
      • przetwarzanie danych odbywa się na podstawie umowy zawartej z osobą, której dane dotyczą lub na podstawie zgody wyrażonej przez tą osobę,
      • przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany; 
    6. prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie art. 21 RODO, wobec przetwarzania danych osobowych, którego podstawą prawną jest:
      • niezbędność przetwarzania do wykonania zadania realizowanego  w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi bądź
      • niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią.

      Z przyczyn związanych z Pani/Pana szczególną sytuacją. W razie wniesienia sprzeciwu, administrator nie może już przetwarzać tych danych osobowych, chyba że wykaże on istnienie ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec interesów, praw i wolności osoby, której dane dotyczą, lub podstaw do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
       

  7. W przypadku gdy przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie zgody osoby na przetwarzanie danych osobowych (art. 6 ust. 1 lit a RODO), przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie to nie ma wpływu na zgodność przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  8. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego na niezgodne z prawem przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych przez administratora.
    Organem właściwym do wniesienia skargi jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  9. W zależności od sfery, w której przetwarzane są dane osobowe, podanie danych osobowych jest dobrowolne albo jest wymogiem ustawowym lub umownym.
  10. Pani/Pana dane nie będą poddawane zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym również profilowaniu.
Przejdź do serwisu