Sesja nr XVIII

UCHWAŁA NR XVIII /262/04 RADY MIEJSKIEJ W GRYFINIE z dnia 26 lutego 2004r.w sprawie skierowania skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w związku z rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Zachodniopomorskiego stwierdzającym nieważność uchwały Nr XVI/230/03 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 30 grudnia 2003r.

UCHWAŁA NR XVIII /262/04
RADY MIEJSKIEJ W GRYFINIE
z dnia 26 lutego 2004r.
 

w sprawie skierowania skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w związku z rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Zachodniopomorskiego stwierdzającym nieważność uchwały Nr XVI/230/03 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 30 grudnia 2003r.

Na podstawie art. 98 ust. 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591; z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568) Rada Miejska w Gryfinie postanawia:

§ 1. W związku z otrzymanym rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Zachodniopomorskiego stwierdzającym nieważność uchwały Nr XVI/230/03 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 30 grudnia 2003 r. zmieniającej uchwałę Nr XLIX/633/02 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 10 października 2002 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany w planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Gryfino, terenu części działki Nr 81/2 oraz części działki Nr 84 w obrębie Radziszewo 1, gmina Gryfino Rada Miejska w Gryfinie podtrzymuje swoje stanowisko wyrażone w formie w/w uchwały i postanawia zaskarżyć rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Zachodniopomorskiego stwierdzające nieważność uchwały do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

§ 2. Wykonanie niniejszej uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Gryfino.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. 

 

PRZEWODNICZĄCY RADY 

Zenon Trzepacz

 

Uzasadnienie do uchwały 

w sprawie skierowania skargi do Wojewódzkiego Sądy Administracyjnego w związku z rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Zachodniopomorskiego stwierdzającym nieważność uchwały Nr XVI/230/03 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 30 grudnia 2003r.

Rada Miejska w dniu 30 grudnia 2003 r. podjęła uchwałę Nr XVI/230/03 zmieniającą uchwałę Nr XLIX/633/02 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 10 grudnia 2002r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany w planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Gryfino, terenu części działki Nr 81/2 oraz części działki Nr 84 w obrębie Radziszewo1, gmina Gryfino.

Wojewoda Zachodniopomorski pismem PN.2.N.0911-24/2004 z dnia 02.02.2004r. stwierdził nieważność uchwały Nr XVI/230/03 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 30 grudnia 2003r. zmieniającej uchwałę Nr XLIX/633/02 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 10 października 2002r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany w planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Gryfino, terenu części działki Nr 81/2 oraz części działki Nr 84 w obrębie Radziszewo 1, Gmina Gryfino.

Uchwała Nr XLIX/633/02 podjęta przez Radę Miejską w Gryfinie w dniu 10 października 2002r. zainicjowała prace nad sporządzeniem planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego terenu objętego uchwałą. 
Podjęcie uchwały w przedmiotowej sprawie poprzedzone było, zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 7 lipca 1994r. o zagospodarowaniu przestrzennym (DZ.U. Nr 89 poz. 415 z późniejszymi zmianami), przeprowadzeniem analizy spójności projektowanych rozstrzygnięć miejscowego planu z funkcją wyznaczoną w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gryfino.
Dla właściciela działki nr 81/2 podjęta uchwała była zapewnieniem, że po sporządzeniu planu miejscowego, realizacja zabudowy mieszkaniowej na części działki będzie możliwa.
W jakiś czas po podjęciu uchwały właścicielka działki nr 81/2 zdecydowała się na sprzedaż działki, a nowy właściciel wiedząc, że jest realizowana uchwała wprowadzająca na tym terenie funkcję mieszkaniową, nabył ją z zamiarem realizacji zabudowy.
W związku z tym, że plan ogólny zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gryfino tracił ważność z dniem 31.12.2003r. a tytuł chwały Nr XLIX/633/02 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 10 października 2002r. informował o przystąpieniu do sporządzenia zmiany w planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Gryfino, kontynuacja prac planistycznych w roku 2004 wymagała zmiany treści tytułu uchwały Nr XLIX/633/02.
W tym celu podjęta została uchwała Nr XVI/230/03 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 30 grudnia 2003r. w sprawie zmiany dotychczasowej uchwały. Po zmianie uchwała dotyczyłaby opracowania planu miejscowego.

Wojewoda Zachodniopomorski stwierdził nieważność ww. uchwały, uzasadniając brakiem jej zgodności z art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, który mówi, że plan miejscowy, w wyniku którego następuje zmiana przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolne, sporządza się dla całego obszaru wyznaczonego w Studium. 
Ponadto, według Wojewody, przed podjęciem uchwały zachowana powinna zostać procedura wynikająca z art.14 ust.5 ww. ustawy.

Od 11 lipca 2003r., dnia wejścia w życie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Rada Miejska w Gryfinie podejmowała uchwały dotyczące jedynie zmiany nazewnictwa polegającej na zastąpieniu określeń "zmiana w planie ogólnym" określeniem "sporządzenie planu miejscowego".
Były to:
1. Uchwała Nr XIV/191/03 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 30 października 2003 r.
zmieniająca uchwałę Nr XLIV/575/02 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 29 maja 2002 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany w miejscowym planie szczegółowym zagospodarowania przestrzennego terenów położonych nad jeziorem Steklno, wieś Steklno, gm. Gryfino na obszarze położonym we wsi Steklno i obejmującym działki numer 23/4, 23/5, 23/6, 23/7.
2. Uchwała Nr XIV/189/03 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 30 października 2003 r.
w sprawie zmiany uchwały Nr V/70/03 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 27 lutego 2003 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Gryfino, terenu działek Nr 261/1 i 261/2, części działki Nr 261/3 oraz działki Nr 231 i części działki Nr 275 w obrębie Radziszewo, gmina Gryfino
3. Uchwała Nr XIV/188/03 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 30 października 2003 r.
w sprawie zmiany uchwały Nr XLIX/634/02 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 10 października 2002 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany w planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gryfino, terenu działek Nr 207, 208/1, 208/2, 209, 210, 211, 212, 213, 243/1, 243/2, 244 w obrębie Czepino, oraz części działek Nr 187, 216, 245 w obrębie Czepino i części działki nr 5/2 w obrębie Stare Brynki, gmina Gryfino.
4. Uchwała Nr XVI/230/03 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 30 grudnia 2003 r.
zmieniająca uchwałę Nr XLIX/633/02 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 10 października 2002 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany w planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Gryfino, terenu części działki Nr 81/2 oraz części działki Nr 84 w obrębie Radziszewo 1, gmina Gryfino.

Uchwały w poz. 1, 2 i 3 nie zostały zakwestionowane przez Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie pod względem ich zgodności z prawem, mimo, że dotyczyły również wyłącznie zmiany tytułu uchwał. W uchwałach tych również następowało przeznaczenie gruntów rolnych na cele nierolne w powierzchni mniejszej niż ustalona w Studium.

Stwierdzenie nieważności uchwały Nr XVI/230/03 z 30 grudnia 2003r. oparte jest na jednostronnej interpretacji przepisów prawa.
Art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003r, o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym dotyczyć powinien podejmowanych uchwał po 11 lipca 2003r. a nie uchwał będących już w realizacji, zmienianych wyłącznie w celu skorygowania tytułu.
Art. 14 ust. 5, o którym mowa w uzasadnieniu rozstrzygnięcia, precyzuje, w jakiej sytuacji wójt, burmistrz albo prezydent miasta wykonuje analizy dotyczące zasadności przystąpienia do sporządzenia planu stopnia zgodności przewidywanych rozwiązań z ustaleniami Studium. Dotyczy to sytuacji - przed podjęciem uchwały. 
Zgodnie z zasadą, że prawo nie działa wstecz, wielokrotnie podkreślaną przez Trybunał Konstytucyjny, uważam, że przepisy art. 14 ust. 5 oraz 3 należy stosować od 11 lipca 2003 r., tj. od daty wejścia w życie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Obowiązująca ustawa w żadnym z artykułów nie nakazuje wykonywania analiz dotyczących zasadności przystąpienia do sporządzenia planu i stopnia zgodności przewidywanych rozwiązań z ustaleniami studium (art. 14 ust. 1 pkt 5) do uchwał podjętych przed 11 lipca 2003r.

Uchwała Nr XLIX/633/02 z dnia 10 października 2002r. w momencie jej podejmowania, była spójna ze studium, a więc zgodnie z obowiązującym wówczas stanem prawnym.
W art. 85 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ustawodawca sprecyzował tryb postępowania w sprawach miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dokonując ich rozdziału na te, dla których do dnia 11 lipca 2003r. zawiadomiono o terminie wyłożenia ich do publicznego wglądu oraz te, których stopień realizacji nie pozwalał na ich wyłożenie.
W stosunku do przedmiotowej uchwały wykonanie planu miejscowego musi być zgodne z procedurą wynikającą z nowej ustawy. 
Z zapisu art. 85 ust. 2 jednoznacznie wynika, że plany, dla których do dnia 11 lipca 2003r. nie zawiadomiono o terminie wyłożenia ich do publicznego wglądu, realizowane są dalej, przy zachowaniu procedury wynikającej z aktualnie obowiązującej ustawy. W miarę potrzeb uzupełniane są o elementy (zakres), wymagane przepisami nowej ustawy.

Argumentem potwierdzającym przyjętą przez Gminę Gryfino interpretację przepisów ustawy jest fakt, że ustawodawca w żadnym z artykułów dotyczących opracowywania planów miejscowych ani w przepisach końcowych nie stwierdził konieczności uznania uchwał podjętych przed 11 lipca 2003r. za nieważne.

Sporządziła:
Barbara Szczepaniak

 
 

Szanowni Państwo!

W związku z wejściem w życie w dniu 25 maja 2018 roku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”) informujemy o zasadach przetwarzania Państwa danych osobowych. Kliknięcie przycisku „Przejdź do serwisu” oznacza zgodę na przetwarzanie danych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania serwisu.


Klauzula informacyjna ogólna

W związku z zapisami art. 13 ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) (Dz.U.UE. z 2016 r., L 119, poz. 1) informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest:
    Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino
    ul. 1 Maja 16
    74 -100 Gryfino
    telefon: 91 416 20 11
    e-mail: burmistrz@gryfino.pl
  2. Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:
    telefon: 91 416 20 11
    e-mail: iod@gryfino.pl
  3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w celu:
    1. realizacji zadań wynikających z przepisów prawa, a w szczególności ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2017r., poz. 1875 ze zm.) oraz z szeregu ustaw kompetencyjnych (merytorycznych), a także obowiązków i zadań zleconych przez instytucje nadrzędne wobec Gminy;
    2. zawarcia i realizacji umów;
    3. ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej;
    4. wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi;
    5. w pozostałych przypadkach dane osobowe przetwarzane są wyłącznie na podstawie wcześniej udzielonej zgody w zakresie i celu określonym w treści zgody.
  4. W związku z przetwarzaniem danych w celu wskazanym w pkt. 3, dane osobowe mogą być udostępniane innym upoważnionym odbiorcom lub kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami mogą być:
    1. podmioty, które przetwarzają dane osobowe w imieniu administratora na podstawie zawartej z nim umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych;
    2. podmioty upoważnione do odbioru danych osobowych na podstawie odpowiednich przepisów prawa.
  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane oraz zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
    W przypadku, gdy dane osobowe przetwarzane są na podstawie zgody osoby, której dane dotyczą przetwarzanie odbywa się do czasu wycofania tej zgody.
    W przypadku, gdy dane osobowe przetwarzane są w celu zawarcia i realizacji umowy przetwarzanie odbywa się przez okres niezbędny do realizacji zawartej umowy, a po tym czasie w zakresie wymaganym przez przepisy prawa lub dla zabezpieczenia ewentualnych roszczeń, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych po zakończeniu i rozliczeniu umowy, do czasu wycofania tej zgody.
    Ponadto w przypadku umów o dofinansowanie dane osobowe od momentu pozyskania przechowywane są przez okres wynikający z umowy o dofinansowanie zawartej między beneficjentem a określoną instytucją, trwałości danego projektu i konieczności zachowania dokumentacji projektu do celów kontrolnych.
  6. W związku z przetwarzaniem przez administratora danych osobowych przysługuje Pani/Panu:
    1. prawo dostępu do treści danych oraz otrzymywania ich kopii na podstawie  art. 15 RODO;
    2.  prawo do żądania sprostowania danych na podstawie art. 16 RODO,
      w przypadku gdy:
      • dane są nieprawidłowe lub niekompletne;
    3. prawo do żądania usunięcia danych osobowych (tzw. prawo do bycia zapomnianym) na podstawie art. 17 RODO, w przypadku gdy:
      • dane nie są już niezbędne do celów, dla których były zebrane lub w inny sposób przetwarzane,
      • osoba, której dane dotyczą, wniosła sprzeciw wobec przetwarzania danych osobowych,
      • osoba, której dane dotyczą wycofała zgodę na przetwarzanie danych osobowych, która jest podstawą przetwarzania danych i nie ma innej podstawy prawnej przetwarzania danych,
      • dane osobowe przetwarzane są niezgodnie z prawem,
      • dane osobowe muszą być usunięte w celu wywiązania się z obowiązku wynikającego z przepisów prawa;
    4. prawo do żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych na podstawie art. 18 RODO, w przypadku gdy:
      • osoba, której dane dotyczą kwestionuje prawidłowość danych osobowych – na okres pozwalający administratorowi sprawdzić prawidłowość tych danych,
      • przetwarzanie danych jest niezgodne z prawem, a osoba, której dane dotyczą, sprzeciwia się usunięciu danych, żądając w zamian ich ograniczenia,
      • administrator nie potrzebuje już danych dla swoich celów, ale osoba, której dane dotyczą, potrzebuje ich do ustalenia, obrony lub dochodzenia roszczeń,
      • osoba, której dane dotyczą, wniosła sprzeciw wobec przetwarzania danych - do czasu ustalenia czy prawnie uzasadnione podstawy po stronie administratora są nadrzędne wobec podstawy sprzeciwu;
    5. prawo do przenoszenia danych na podstawie art. 20 RODO, w przypadku gdy łącznie spełnione są następujące przesłanki:
      • przetwarzanie danych odbywa się na podstawie umowy zawartej z osobą, której dane dotyczą lub na podstawie zgody wyrażonej przez tą osobę,
      • przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany; 
    6. prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie art. 21 RODO, wobec przetwarzania danych osobowych, którego podstawą prawną jest:
      • niezbędność przetwarzania do wykonania zadania realizowanego  w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi bądź
      • niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią.

      Z przyczyn związanych z Pani/Pana szczególną sytuacją. W razie wniesienia sprzeciwu, administrator nie może już przetwarzać tych danych osobowych, chyba że wykaże on istnienie ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec interesów, praw i wolności osoby, której dane dotyczą, lub podstaw do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
       

  7. W przypadku gdy przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie zgody osoby na przetwarzanie danych osobowych (art. 6 ust. 1 lit a RODO), przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie to nie ma wpływu na zgodność przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  8. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego na niezgodne z prawem przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych przez administratora.
    Organem właściwym do wniesienia skargi jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  9. W zależności od sfery, w której przetwarzane są dane osobowe, podanie danych osobowych jest dobrowolne albo jest wymogiem ustawowym lub umownym.
  10. Pani/Pana dane nie będą poddawane zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym również profilowaniu.
Przejdź do serwisu